Az oktatási rendszert továbbra is működtetni kell, hiszen a tanulóknak biztosítani kell a tanulási lehetőséget. Az iskoláknak és pedagógusoknak pedig muszáj alkalmazkodniuk a koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzethez. Még akkor is, ha ez bizony sok esetben nagyon nehéz.
A tanár szerepe az oktatásban felettébb komplex.
Egyszerre kell az információforrásnak, a tudás átadójának és a különféle kompetenciák fejlesztőjének a feladatát ellátnia, illetve a diák önálló tanulását támogató motiváló, irányító, tutor szerepét betöltenie. A járvány okozta egészségügyi veszélyhelyzet azonban egy olyan szituációt idézett elő, amelyben a pedagógusoknak nincsen lehetőségük a közvetlen és személyes kontaktot fenntartani a tanulókkal.
Így értelemszerűen, sokkal inkább a tutor szerepe válik hangsúlyossá.
Tehát a tanárnak támogatnia kell a diák önálló tanulását, információ-felkutatását és -feldolgozását. A lehetőségeikhez mérten kell motiválni őket a tanulásban, az infokommunikációs eszközök segítségével, hogy távolról, online is megfelelően tudják őket oktatni. Ebben a formában kell meghatározni számukra a feldolgozandó tananyagrészeket és a számonkérés vagy a beszámolás módját.
A kialakult helyzet általi új munkarend igazán komoly kihívás a tanárok és az oktatás számára egyaránt.
Sokan pesszimistán állnak a körülményekhez, de szerencsére többen vannak, akik igyekeznek úgy felfogni, mint a magyar oktatást ért legnagyobb innovációs lehetőségét. Ilyen Baki Andrea, a nagykanizsai Farkas Ferenc Zene- és Aranymetszés Alapfokú Művészeti Iskola zenetanára is, aki online tartja a zeneórákat.
A DélZalaPress.hu oldalán fotókat tettek közzé, ahogy a tanárnő fuvolaórát tart egy számítógép segítségével diákjának, Mátyás Ninettának 2020. március 17-én. Jól látszik, hogy semmi sem lehetetlen és még egy elsőre képtelenségnek tűnő fuvolaórát is meg lehet tartani online, ha szükség van rá.
Baki Andrea minden bizonnyal minden tőle telhetőt megtesz, hogy a diákok fejlődni tudjanak a kontaktmentes hetekben, és ne szenvedjenek hiányt a zenéből sem!